Forretningsbetingelser for Strategihuset
Nærværende standardvilkår finder anvendelse på enhver levering af tjenesteydelser fra Strategihuset I/S, CVR-nr. 319 67 139, medmindre andet er skriftligt aftalt mellem Strategihuset og kunden. Som en del af aftalen accepterer kunden at være underlagt følgende forretningsbetingelser.
1. Indledning af samarbejde
Inden samarbejdet indledes underskriver kunden en aftale med Strategihuset I/S. Aftalen, der synonymt også benævnes en ’kontrakt’ eller ’konsulentaftale’, indeholder en beskrivelse af opgavens karakter og omfang, kundens og andres forpligtelser ved medvirken, tidspunkter for levering, herunder relevante milepæle samt angivelse af det aftalte honorar for opgaven, enten som timebetaling eller i form af en fast pris.
2. Udførelse af opgaven
Opgaven udføres i overensstemmelse med opgavebeskrivelsen i aftalen.
Strategihusets kunder har den fulde ret til at anvende resultaterne leveret i forbindelse med opgaven, men Strategihuset I/S beholder alle ophavsrettigheder og ejendomsret til materialet.
Hvis resultatet af arbejde og opgave anvendes i andre sammenhænge end dem, der er beskrevet i kontrakten, er Strategihuset I/S berettiget til et særskilt honorar, der fastsættes i hvert enkelt tilfælde. Strategihusets kunder er forpligtede til at orientere Strategihuset om planer for brug af materialet udover det der er aftalt i kontrakten.
3. Mangler og reklamation
Skulle det ske at Strategihuset I/S leverer en opgave som kunden mener ikke er i overensstemmelse med det der er anført i aftalen, skal kunden inden 8 dage efter opgaven er afleveret give Strategihuset I/S skriftlig besked herom. Såfremt kunden ikke reklamerer som anført, kan kunden ikke senere gøre manglen gældende. Hvis Strategihuset I/S anerkender reklamationen, vil Strategihuset I/S hurtigst muligt rette det anførte, dog ikke senere end 10 arbejdsdage efter reklamationsdato.
4. Honorar
Strategihusets honorar fastsættes med udgangspunkt i arbejdets tidsomfang, herunder rejsetid og arbejde uden for normal arbejdstid.
Strategihuset fastsætter honoraret som en fast pris på forhånd, eller med udgangspunkt i en timepris og på baggrund af det præcise antal timer, Strategihuset anvender på opgaven. Hvis kunden vælger timebaseret afregning er Strategihuset forpligtet til at orientere om det præcise timeforbrug for hver løbende måned eller andet interval ønsket af kunden.
Hvis en opgave afbrydes, før den er gennemført pga. omstændigheder der ikke kan tilskrives os, tager Strategihuset honorar for den fulde opgave. Allerede afholdte udlæg skal refunderes af kunden.
Ud over honorar betaler kunden alle omkostninger og udlæg der er relateret til opgaven, herunder rejse- og opholdsudgifter, forplejning, og større materiale- og forsendelsesudgifter.
5. Fakturering og betalingsbetingelser
Alle serviceydelser faktureres på baggrund af Strategihusets tilbud eller vores til enhver tid gældende timepris. Som grundlag for beregning af tidsforbrug anvendes time/sags-styringssystem. Med mindre andet er specifikt angivet er alle priser angivet i danske kroner, eksklusiv moms og eventuelle andre udgifter. Strategihuset I/S er berettiget til at ophæve den indgåede aftale uden yderligere varsel, hvis en kunde efter påkrav fra Strategihuset I/S ikke betaler som aftalt i gældende tilbud. Alle fakturaer udstedt af Strategihuset I/S er forfaldne til betaling ved udstedelsen, medmindre andet er angivet i fakturaen. Ved enhver forsinket betaling tillægges renter med 2% pr. måned indtil det forfaldne beløb er betalt. Der tillægges et gebyr på 250 kr. for rykkerskrivelse.
For aftaler på timebasis faktureres et aftalt opstartsbeløb og derefter månedligt bagud for det aktuelle antal timer og eventuelle udlæg.
For fastpriskontrakter opkræves 8 dage efter kontraktunderskrivelse en opstartsbetaling på 20% af den samlede aftalesum. For opgaver af en varighed mellem 1 og 3 måneder opkræves betaling af en midtvejsrate på 30% af aftalesummen. For opgaver af en varighed udover 3 måneder opkræves betaling i to midtvejsrater på hver 30% af aftalesummen. Den resterende betaling på mellem 20% og 50% opkræves efter kundens godkendelse af den endelige opgavelevering.
6. Misligholdelse
Hvis en af parterne væsentligt misligholder sine forpligtelser i henhold til aftalen og/eller forretningsbetingelserne, kan den anden part ophæve aftalen såfremt misligholdelsen ikke er bragt til ophør tre (3) dage efter afsendelsen af et skriftligt varsel. Varslet skal angive grunden til misligholdelsen og informere om, at aftalen vil blive ophævet, hvis forholdet ikke bringes til ophør. Eksempel på væsentlig eller grov misligholdelse er gentagen negligering af aftalte møder, eller involvering af eksterne parter i opgaven uden gensidig enighed herom på forhånd. Denne liste er ikke udtømmende.